Pijn na een behandeling

Een kies trekken

Pijn na het trekken van een kies is geen uitzondering. U kunt op advies van uw tandarts of huisarts een veilige pijnstiller zoals paracetamol nemen. Duurt de pijn langer dan 2 dagen en krijgt u een vieze smaak in de mond, bel dan de tandarts. Er is waarschijnlijk sprake van een ontstoken wond. Het is belangrijk dat er na het trekken van een kies niet te veel in de mond wordt gespoeld met water, wat de wond kan open houden. Dit terwijl het belangrijk is dat de wond moet kunnen dichtgroeien.

Zenuwbehandeling (wortelkanaalbehandeling)

Pijn na een zenuwbehandeling kan soms zeer heftig zijn. Vaak duurt deze niet langer dan 2 dagen. Mocht een gewone pijnstiller in deze periode niet (meer) helpen, neem dan contact op met uw tandarts. Iets minder dan de helft van de zenuwbehandelingen geven een zeurende pijn die 5-7 dagen kan aanhouden. Deze pijn is in de meeste gevallen goed te onderdrukken met pijnstillers.

Boren en vullen

Bij tandartspraktijk oosterheem dental worden de meeste gaatjes gevuld met het composiet vulmateriaal en niet met het amalgaam vulmateriaal (de zilveren vulling). Composiet is tandkleurig en fraai om te zien. Echter, composiet hecht chemisch aan het glazuur en dentine, waarbij de tand een klein beetje onder ‘spanning’ komt te staan. Pijn na het boren en vullen van een tand of kies kan zich uiten in verhoogde warm-/koudegevoeligheid of het gevoel van 'stroompjes'. Dit hoeft niet verontrustend te zijn. Deze pijn kan soms wel 4 tot 6 weken duren. Wordt de pijn langduriger en heftiger van aard, neem dan contact op met uw tandarts.